Islam je religija koja pokriva sve aspekte života, pa i aspekt tehnologije koja se danas naširoko koristi u svakodnevnom životu.

Fakultet islamskih nauka Univerziteta u Sarajevu organizira stručnu tribinu i razgovor o temi “Moralni aspekti vještačke inteligencije”, koja će se održati u utorak, 27. maja 2025. godine, u amfiteatru Fakulteta islamskih nauka Univerziteta u Sarajevu.

Učesnici su prof. dr. Nedžad Grabus, muftija sarajevski, i inžinjer vještačke inteligencije Adnan Mehremić, mag. ing .el., dok će moderatorica programa biti Umihana Šošić.

Tema tribine obuhvatit će etičke dileme, odgovornost i granice primjene vještačke inteligencije iz perspektive islamske etike i savremenih tehnoloških izazova.

Islam je religija koja pokriva sve aspekte života, pa i aspekt tehnologije koja se danas naširoko koristi u svakodnevnom životu. Značajan tehnološki napredak već postoji u oblasti informacionih i komunikacijskih tehnologija, posebno u mašinama i robotici, nanotehnologiji, svemirskoj tehnologiji, biotehnologiji i kvantnom računarstvu.  

Islam je religija koja prihvata sve oblike tehnološkog napretka, uključujući napredak u vještačkoj inteligenciji. Međutim, u razvoju tehnologije, muslimani su dužni da se prilagode kako bi predvidjeli negativne ili pozitivne uticaje koji postoje.

Sama vještačka inteligencija je grana računarstva u kojoj računari imaju sposobnost da obavljaju posao kao ljudi. Postoje dva područja istraživanja u vezi s umjetnom inteligencijom, i to o ekspertnim sistemima i “obradi prirodnog jezika”, a ovaj koncept je razvio Alan Turing 1950. godine. Početak koncepta umjetne inteligencije iznio je John McCarthy 1955. godine.

U svijetu obrazovanja, posebno islamskog vjerskog obrazovanja, moramo biti sposobni prilagoditi se kako bismo odmah prihvatili razne pogodnosti i prednosti, a jedna od njih je tehnologija vještačke inteligencije. Osim što se moramo prilagoditi i istovremeno pripremiti za predviđanje negativnih utjecaja koji će se pojaviti, posebno etičkih i humanitarnih aspekata, to također zahtijeva pripremu, strategije i korake koji su zreli i precizni u predviđanju vještačke inteligencije u njenoj primjeni u svakodnevnom životu.

Umjetna inteligencija donosi mnoge mogućnosti za islam, ali s druge strane, ona također donosi prijetnje islamu ako muslimani ne budu oprezni u razumijevanju i usvajanju istog u svijetu islamske da've.

Korištenje umjetne inteligencije koja je u skladu s islamskom religijom mora biti u stanju obratiti pažnju na etičke i moralne principe u razvoju i primjeni same umjetne inteligencije. To podrazumijeva izbjegavanje korištenja umjetne inteligencije u svrhe koje štete ljudima ili oštećuju okoliš, te obraćanje pažnje na aspekte u njenom razvoju i korištenju koji krše šerijatske principe, zatim održavati sigurnost i privatnost ličnih podataka za razvoj i korištenje kako ne bi kršila ljudska prava i kako bi se poštovalo ljudsko dostojanstvo.