Pilot koji nije imao dovoljno iskustva i nije završio obuku za upravljanje avionom u uvjetima magle i nevremena, nije preusmjerio letjelicu prema drugom aerodromu kada je izgubio signal s mostarskim aerodromom, a tokom leta isključio je automatskog pilota i spustio se ispod dozvoljene visine.
Danas se navršava 21 godina od nesreće u kojoj je život izgubio predsjednik Republike Sjeverne Makedonije Boris Trajkovski, zajedno s osam članova delegacije i posade. Avion koji je prevozio predsjednika i njegov tim srušio se u blizini Mostara, dok su putovali na međunarodnu konferenciju.
Avion tipa Beechcraft Super King Air 200 poletio je iz Skoplja u ranim jutarnjim satima 26. februara 2004. godine. Cilj putovanja bio je Mostar, gdje je predsjednik Trajkovski trebao učestvovati na Međunarodnoj konferenciji o investicijama u Bosni i Hercegovini.
Nažalost, zbog loših vremenskih uslova – guste magle i jake kiše – avion je izgubio kontakt s kontrolom leta neposredno prije slijetanja. Nedugo zatim, letjelica se srušila u brdovitom predjelu kod sela Rotimlja, dvadesetak kilometara od mostarskog aerodroma.
Osim predsjednika Borisa Trajkovskog, u nesreći su poginuli i njegovi saradnici: Dimka Ilkova-Bočvarska, Risto Blazevski, Anita Krisan-Lozanovska, kao i pripadnici obezbjeđenja Ace Božinovski i Mile Pešalov. Također, život su izgubili i piloti Marko Markovski i Branko Ivanovski.
Vijest o nesreći odjeknula je širom Balkana, izazivajući tugu i šok među građanima Makedonije, ali i šire. Vlada Republike Makedonije odmah je proglasila dane žalosti, a mnogi svjetski lideri izrazili su saučešće povodom tragične smrti predsjednika Trajkovskog.
Istraga nesreće trajala je mjesecima, a konačni izvještaj pokazao je da je do pada došlo zbog ljudske greške pilota i loših vremenskih uslova. Avion je pri pokušaju slijetanja skrenuo s rute, I udario u brdo.
O ovom slučaju sprovedene su dvije istrage. Prema nalazima prve istražne komisije, koju je formiralo Vijeće ministara BiH, avion je prilikom slijetanja u Mostar, zbog „proceduralne greške pilota”, udario u brdo. Na to su značajno uticali jaka kiša i magla tog dana nad Mostarom, dodali su. Tužilaštvo nije pokrenulo postupak.
Međutim, makedonski zvaničnici nisu bili zadovoljni i izvještaj nije prihvaćen. Zato je 2012. predloženo formiranje međunarodne komisije koja bi iznova preispitala okolnosti nesreće. Na čelu tima koji su činili stručnjaci iz BiH, Sjeverne Makedonije, Srbije I Hrvatske, bio je Omer Kulić, pilot sa 40-godišnjim iskustvom, bivši profesor na Višoj vazduhoplovnoj školi u Beogradu i doktor vazduhoplovnih nauka.
Njihov izvještaj objavljen je početkom 2015, kada je Kulić precizno naveo greške zbog kojih je avion pao – posada nije smjela poletjeti iz Skoplja zbog loših vremenskih uslova, nije izvršila adekvatnu pripremu za slijetanje u Mostaru i nije obratila pažnju na informacije koje su dobili od kontrolnog tornja u vezi s oblacima. Također, pilot koji nije imao dovoljno iskustva i nije završio obuku za upravljanje avionom u uvjetima magle i nevremena, nije preusmjerio letjelicu prema drugom aerodromu kada je izgubio signal s mostarskim aerodromom, a tokom leta isključio je automatskog pilota i spustio se ispod dozvoljene visine.
U izvještaju je navedeno da je avion bio star i u lošem stanju, što je doprinijelo nesreći.
Boris Trajkovski bio je poznat kao političar posvećen miru, demokratiji i euroatlantskim integracijama i ostavio je neizbrisiv trag u makedonskoj politici. Svake godine, na godišnjicu nesreće, građani Makedonije i predstavnici vlasti odaju počast ovom čovjeku koji je posvetio svoj život izgradnji bolje budućnosti za svoju zemlju.