Američki analitičari jako su zabrinuti za zdravlje njemačke ekonomije, dok njemački izvoz u SAD bilježi rekordne razine, a američki izvozni deficit toliki je da predsjednik Donald Trump prijeti novim uvođenjem carina.
Njemački proizvođač automobila Audi u novembru je izvijestio o padu operativne dobiti od 91 posto u trećem tromjesečju prošle godine, najavljujući otpuštanje hiljada radnika u Njemačkoj. Biznis Audija u Kini do septembra se smanjio za četvrtinu. Njemačkoj automobilskoj industriji Kina je izuzetno važno tržište na koje otpada velik dio prodaje i još veći dio dobiti.
Usporavanje ekonomskog rasta u Kini i sve veća lokalna konkurencija kineskih proizvođača potkopali su njemačku industriju u cjelini, piše Wall Street Journal.
U kombinaciji sa skokom cijena energije zbog rata u Ukrajini i Trumpovom prijetnjom uvođenja carina, prognoza za treću ekonomsku silu svijeta je sumorna. Njemačka je drugu godinu zaredom završila u blagoj recesiji, od 0,2 posto lani, nakon pada od 0,3 posto u 2023. godini.
Za ovu je godinu Bundesbank, kako piše Spiegel, već snizio svoju prognozu i očekuje samo minimalni rast od 0,2 posto. Nakon niza godina ekonomskog rasta i velike potražnje za radnom snagom velike njemačke kompanije počele su najavljivati otkaze, a u predizbornoj kampanji sindikati traže od vlade sporazum o očuvanju radnih mjesta. Podaci i dalje nisu alarmantni, ali zabrinjava nedostatak perspektive: nezaposlenost je, prema podacima njemačkog statističkog zavoda, u novembru 2024. bila 3,4 posto, a u Sjedinjenim Državama 4,2 posto.
Suficit sa SAD-om
Američki analitičari jako su zabrinuti za zdravlje njemačke ekonomije, dok njemački izvoz u SAD bilježi rekordne razine, a američki izvozni deficit toliki je da predsjednik Donald Trump prijeti novim uvođenjem carina.
Njemačka najviše izvozi upravo u SAD i Kinu. U 2023. je gotovo deset posto njemačkog izvoza otišlo u SAD, najviše u posljednjih 20 godina, objavio je DW uoči američkih izbora. Njemački statistički ured Destatis izašao je u javnost s podacima prema kojima je Njemačka 2023. u SAD izvezla robe u vrijednosti od 157,9 milijardi eura. SAD je važno tržište za njemačke farmaceutske proizvode, strojeve i automobile. Amerika je, pak, u Njemačku uspjela izvesti upola manje robe, u vrijednosti od 94,7 milijardi eura.
Od većih partnera, Njemačka je upravo sa SAD-om imala najveći trgovinski suficit još od 2017. godine. S obzirom na sve to, izbor Donalda Trumpa za predsjednika SAD-a označava najveću prijetnju njemačkoj ekonomiji. Trump je u kampanji najavljivao uvođenje carina za svu uvoznu robu od deset do 20 posto, a s Kinom čak 60 posto. Münchenski IFO institut za ekonomska istraživanja i EconPol Europe upozorili su da bi s Trumpom u Bijeloj kući njemački izvoz u SAD mogao pasti za gotovo 15 posto.
Izvoz podupire otprilike jedno od četiri radna mjesta. Više od dvije trećine automobila proizvedenih u Njemačkoj ide u izvoz. Od sredine 1990-ih udio izvoza u njemačkom BDP-u udvostručio se na 43 posto, što je četiri puta više nego u SAD-u i dvostruko više od Kine. WSJ piše da se njemačka prerađivačka industrija, treća po veličini u svijetu, kontinuirano smanjuje već sedam godina. Industrijska proizvodnja pala je 15 posto od 2018., a ukupni broj zaposlenih u proizvodnom sektoru smanjen je tri posto. Proizvođači u metalnoj i elektroindustriji mogli bi otpustiti čak 300.000 radnika u sljedećih pet godina, kaže za WSJ Stefan Wolf, predsjednik lobističke skupine za taj sektor. Više od 300 milijardi eura investicijskog kapitala iscurilo je iz Njemačke od 2021., prenosi WSJ.
Ekonomija u fokusu uoči izbora
S relativno niskim plaćama radnika Njemačka je od 2003. do 2008. postala najveći izvoznik u svijetu, ispred SAD-a i Kine. Neki ekonomisti kažu da je sadašnja kriza gora jer dovodi u pitanje same temelje njemačkog modela koji se oslanja na izvoz. U prijašnjoj kriznoj situaciji kineska je ekonomija rasla deset ili više posto godišnje. Danas raste dvostruko sporije, a Svjetska trgovinska organizacija (WTO) upozorava na stagnaciju međunarodne trgovine. Bez brzorastućih uvoznih tržišta njemački je izvozni model mrtav, tvrdi Jacob Kirkegaard iz washingtonskog Instituta za međunarodnu ekonomiju Peterson.
Zemlja s 83 miliona stanovnika izrasla je u treću najveću svjetsku ekonomiju izvozom inženjerskih proizvoda: automobila, robota, vozova, industrijskih strojeva. Problem je to što Njemačka nema plan B, a s Trumpom su na pomolu američko-kineski trgovinski rat i daljnje smanjenje međunarodne trgovine.
Sve donedavno pad od 0,2 posto BDP-a na godišnjoj razini Nijemci nisu doživljavali u svakodnevici, a najveći problemi bili su im, kao i drugdje, skok cijena energije i rekordno visoki troškovi stanovanja. Međutim, s jeseni, kako su automobilski koncerni počeli najavljivati otpuštanja, kriza počinje opterećivati birače uoči prijevremenih izbora za Bundestag 23. februara.
Odlazeća vlada kancelara Olafa Scholza najnepopularnija je od Drugoga svjetskog rata, a svaki peti zaposleni boji se za svoje radno mjesto, prenosi ARD. Čak trećina Nijemaca (35 posto) smatra da će ova godina biti gora od prethodne, a samo ih 15 posto vjeruje da će biti bolja.