Računa se da bi Amerikanci ukupno trebali kupiti oko 2500 F-35-ica, u sve tri varijante (konvencionalna A, B koja ima mogućnost vertikalnog slijetanja i C, posebno ojačana za operacije s nosača aviona), dok bi njihovi saveznici, partneri i kupci mogli još 1100, ako li ne i više.
Na program razvoja, proizvodnje i operativne službe borbenog aviona F-35, poznatog i pod nazivom Joint Strike Fighter Amerikanci će potrošiti nevjerovatnih 2000 milijardi dolara do 2070. godine. Već je dosad potrošeno, prema podacima koje je Bloomberg objavio u oktobru 2023., više od 438 milijardi dolara.
Prema mnogima, to je najbolji operativni borbeni avion pete generacije na tržištu. Dugo vremena i jedini, budući da su Rusi svoj Su-57 počeli u većim brojevima proizvoditi tek prije nekoliko godina (i zasad su prodali šest komada Alžiru), dok se Kinezi naizgled i dalje ne trse pretjerano nuditi svoje Chengdu J-20 ili Shenyang J-35, iako ovaj prethodni proizvode u daleko većim brojevima nego Rusi svog Su-57. No, teško je ocijeniti je li F-35 bolji od konkurencije, ali je F-35 apsolutni kralj tržišta, što potkrepljuje nekoliko brojki, koje proizvođač Lockheed Martin ažurira na početku svakog mjeseca. Više od 1130 isporučenih aviona, prijeđeni milion sati naleta, obučeno gotovo 2900 pilota, i ključno -kupilo ga je ili naručilo 20 država (računamo i SAD).
Nepouzdan partner
Računa se da bi Amerikanci ukupno trebali kupiti oko 2500 F-35-ica, u sve tri varijante (konvencionalna A, B koja ima mogućnost vertikalnog slijetanja i C, posebno ojačana za operacije s nosača aviona), dok bi njihovi saveznici, partneri i kupci mogli još 1100, ako li ne i više. Ako kao primjer troška nabavke tih aviona uzmemo Švicarsku, koja će za puni paket od 36 F-35-ica (avioni, obuka, vjerojatno i naoružanje) platiti oko 6 milijardi eura, jasno je o kakvoj se zaradi radi ne samo za Lockheed Martin, nego i za Boeing i desetke drugih američkih kooperanta koji sudjeluju u programu. SAD definitivno avione plaća manje, popust na količinu sigurno dobivaju i partneri i veći kupci poput Britanaca, Japanaca i Izraelaca, ali da svi uključeni u ovaj projekt tretiraju F-35 kao zlatnu koku, tu nema sumnje, piše Jutarnji.
No, otkako je Trumpova administracija preuzela upravljanje prvom silom svijeta, F-35 sve manje se čini kao borbeni avion oko kojega bi neka zemlja poželjela graditi svoje ratno zrakoplovstvo. Ne zato što su sami avioni najednom postali lošiji, iako je program dosad bio opterećen nizom problema, već zato što se SAD više ne čini kao tako pouzdan partner.
Na valu hirovite američke vanjske politike nedavno se pojavila priča da F-35 ima “Kill Switch”, to jest neko doslovno ili metaforičko gumb kojim neko iz Pentagona (ili Lockheed Martina) može onesposobiti avion po želji. Svi relevantni akteri negirali su da SAD imaju takvu opciju za F-35-ice. Ali kao što je to objasnio niz analitičara, takvo šta im ni ne treba. Dovoljno je da otkažu svu logističku i drugu podršku nužnu za održavanje i normalne operacije ovog aviona i bilo koja država koja ima F-35-ice (osim donekle Izraela, koji je uz Washington ionako vezan pupčanom vrpcom) u problemima je već za nekoliko mjeseci.
I upravo se ta činjenica počela odražavati i na tržištu. Za početak, portugalski ministar obrane Nuno Melo prije sedam dana poručio je da njegova država vrlo vjerovatno neće kupovati F-35, a kao razlog naveo je geopolitički kontekst i nepredvidljivost američke politike.
Nacionalni interesi
Potom su protekle sedmice pokrenute glasine i da se Kanada, nesuđena 51. američka savezna država, koleba oko svoje narudžbe za 88 F-35A, a koje bi prema ugovoru iz 2023. platila više od 14 milijardi dolara. Kanađani tvrde da će prvih 16 aviona svakako kupovati, ali poručuju da je ipak potrebno sagledati nove okolnosti i vidjeti koliki rizik im ta nabavka nosi: tu su vijest jedva dočekali Šveđani, sudeći po poplavi tekstova i objava na internetu u kojima se Saabov novi Gripen E/F spominje kao možda i idealno rješenje za Kanadu. Podsjetimo, i taj avion bio je u igri za Kanadsko ratno zrakoplovstvo, ali na kraju nije izabran.
Najzvučniju vijest u kategoriji “zašto ne F-35” objavio je londonski The Times u tekstu koji je objavljen u četvrtak, a u kojem se tvrdi da SAD u bilo kojem trenutku može Njemačkoj blokirati korištenje tih aviona ako bi se to kosilo s američkim interesima. Njemačka je naručila 35 F-35A modela, a od kojih još ni jedan nije isporučen. U članku koji potpisuje Olive Moody tvrdi se da je Pentagon u “dosad tajnom ugovoru” insistirao na pravu da zaustavi izvođenje misija u iznimnim i hitnim situacijama važnim za američki nacionalni interes, a kao dodatni razlog za brigu navodi se i odbijenica Nijemcima da detaljno prouče način na koji se kompjuterima kontrolira ovaj avion.
Podsjetimo i da kritika na F-35 nikada nije nedostajalo ni u samom SAD-u, ali s tom razlikom da je među pljuvačima ovaj put i Trumpov intimus Elon Musk, čovjek na čelu odjela zaduženog za rezanje troškova. Iako njegove tvrdnje o tome da bi dronovi već sad mogli potpuno zamijeniti borbene avione stručnjaci odreda opovrgavaju, američkom vojnom aparatu sasvim sigurno nije drago slušati kritike. F-35 dosad je preživio nebrojene teškoće u razvoju i proizvodnji, više raznih incidenata te ogromna prekoračenja rokova i troškova. Sada pozamašnoj listi problema mogu dodati i američkog predsjednika i njegove saradnike.