Više od hiljadu kompanija od McDonald'sa do Mercedes-Benza napustilo je Rusiju u posljednje tri godine prodajom, predajom ključeva postojećim menadžerima ili napuštanjem imovine. Drugima poput Danonea i Carlsberga zaplijenjena je imovina i prisiljeni su na prodaju.
Jedno od brojnih pitanja koja dolaze na um investitora dok Moskva i Washington raspravljaju o tome kako da se okonča rat u Ukrajini jeste da li se masovni korporativni egzodus iz Rusije kao posljedica invazije na Ukrajinu u februaru 2022. godine može preokrenuti, piše Daily Sabah.
Sve dok opsežne zapadne sankcije Rusiji ostaju na snazi, to izgleda malo vjerovatno, ali ako administracija američkog predsjednika Donalda Trumpa pokuša ublažiti ograničenja, to bi moglo otvoriti vrata nekim kompanijama da se vrate na ono što je nekada bilo tržište sa visokim rastom.
Više od hiljadu kompanija od McDonald'sa do Mercedes-Benza napustilo je Rusiju u posljednje tri godine prodajom, predajom ključeva postojećim menadžerima ili napuštanjem imovine. Drugima poput Danonea i Carlsberga zaplijenjena je imovina i prisiljeni su na prodaju.
Zapadne kompanije su priznale gubitke u ukupnom iznosu od 107 milijardi dolara u otpisima i izgubljenim prihodima, prema analizi Reutersa iz marta 2024. Kiril Dmitriev, šef ruskog fonda za direktna ulaganja, kaže da su američke kompanije izgubile 324 milijarde dolara napuštanjem Rusije.
Kompanije kao što su McDonald's, Renault i Henkel dogovorile su se o opcijama otkupa prilikom izlaska.
Francuski Renault prodao je svoj većinski udio u ruskom proizvođaču automobila Avtovaz u maju 2022. godine za samo jednu rublju, ali sa šestogodišnjom opcijom da ga otkupi.
Neke kompanije za hranu i zdravstvenu zaštitu, uključujući Procter & Gamble, PepsiCo i Mondelez, kažu da su ostale na humanitarnim osnovama kako bi nastavile snabdijevati Ruse osnovnim dobrima.
Nakon prvog američko-ruskog sastanka na najvišem nivou otkako je počeo rat u Ukrajini ove sedmice, Dmitriev je rekao, ne iznoseći dalje detalje, da očekuje da će se određeni broj američkih kompanija vratiti već u drugom tromjesečju.
Najvjerojatnije će se vratiti oni koji rade izvan sankcija, kao što su trgovci na malo i proizvođači hrane, a ne oni u sektorima kao što su energetika i finansije.
Dmitriev je rekao da vjeruje da će se američke naftne kompanije koje su bile uspješne u Rusiji “u jednom trenutku” vratiti.
Viši poslanik Anatolij Aksakov je ove sedmice rekao da misli da će Visa i Mastercard uskoro obnoviti usluge plaćanja. Dvije kompanije rekle su da su suspenzije u Rusiji ostale na snazi.
Stotine zapadnih kompanija, uključujući Carlsberg i Unilever, dale su izjave u kojima osuđuju rusku agresiju na Ukrajinu u danima i sedmicama nakon invazije, obrazlažući svoj izlazak iz zemlje ili obustavu operacija u moralnom smislu.
Ako se postigne dogovor kojim bi se Rusija nagradila ukrajinskom teritorijom, kompanije koje su kritikovale Moskvu rizikuju povredu reputacije povratkom.
Kompanije koje se bave isporukom robe koja ima i civilnu i vojnu primjenu su vezane zapadnim ograničenjima.
Boeing i Airbus, na primjer, obustavili su isporuku aviona i rezervnih dijelova. Drugi primjeri uključuju poluvodiče, telekomunikacionu opremu i elektroniku.
Puno je spekulacija o tome da li bi pregovori između SAD i Rusije mogli dovesti do ublažavanja sankcija, ali još nisu izneseni konkretni prijedlozi. U međuvremenu, Evropska unija je u srijedu dogovorila 16. paket sankcija protiv Rusije, uključujući zabranu uvoza primarnog aluminijuma.
Sankcije zabranjuju pružanje finansijskih ili energetskih usluga Rusiji, a izjave ruskih zvaničnika da očekuju da će se zapadne kompanije vratiti sada izgledaju kao pusta želja.
Neki od najpopularnijih svjetskih brendova od Starbucksa do IKEA-e i Levi'sa zamijenjeni su ruskim imitacijama.
Više od 800 McDonald's restorana u Rusiji sada posluje pod brendom Vkusno & tochka (Ukusno i to je to), u vlasništvu Aleksandra Govora i rade na sličan način.
Starbucks je prodao svoj posao ugostitelju Antonu Pinskom i reperu Timatiju i sada je poznat kao Stars Coffee.
Ponovno osvajanje tržišta može biti posebno teško za proizvođače automobila, jer su kineski konkurenti uspostavili više od 50% tržišnog udjela, u odnosu na manje od 10% prije tri godine.
Nije jasno koliko bi Rusija bila voljna da podrži povratak evropskih proizvođača automobila na račun kineskih, posebno s obzirom na “partnerstvo bez ograničenja” između Moskve i Pekinga dok je trgovina između dvije nuklearne sile rasla.
Moskva je dugo obećavala da će uzvratiti za, kako smatra, krađu ruske imovine u inostranstvu i zaplenila je kompanije u Rusiji putem predsjedničkih dekreta i sudova.
Rusija trenutno kontroliše nekoliko zapadnih kompanija pod krinkom “privremenog upravljanja” i ove godine ubrzava tempo zapljene imovine kompanija sa stranim vlasničkim vezama.
Većina kompanija koje su napuštale Rusiju bile su prisiljene prodavati uz velike popuste. Uvjeravanje investitora da se vrate na rusko tržište moglo bi potrajati.