U saopćenju EPPO-a, nezavisnog tijela zaduženog za krivični progon i istrage u slučaju djela protiv finansijskih interesa EU, stoji kako se istraga odnosi na gradnju dionice od 35 kilometara između mjesta Medakovo i Poprikuše sjeverno od Zenice u pravcu Doboja odnosno na dio konzultantskog projekta vrijednog četiri miliona eura
Ured evropskog javnog tužitelja (EPPO) u Veneciji potvrdio je danas kako je otvorio istragu protiv šest osoba iz Bosne i Hercegovine, uključujući tri zvaničnika zbog sumnje da su počinili krivična djela prekogranične korupcije povezana s gradnjom autoceste na koridoru V c između Budimpešte i Ploča.
U saopćenju EPPO-a, nezavisnog tijela zaduženog za krivični progon i istrage u slučaju djela protiv finansijskih interesa EU, stoji kako se istraga odnosi na gradnju dionice od 35 kilometara između mjesta Medakovo i Poprikuše sjeverno od Zenice u pravcu Doboja odnosno na dio konzultantskog projekta vrijednog četiri miliona eura.
Vrijednost te dionice je 340 miliona eura a cjelokupni projekt finansira Europska investicijska banka (EIB) sa 87 posto sredstava dok je ostalih 13 posto osigurano iz budžeta.
Kako je navedeno, istraga je pokrenuta nakon što je EIB prijavio EPPO-u sumnje na manipulaciju u postupku nabave savjetodavnih usluga povezanih s autocestom, navodno u korist talijanskog poduzeća sa sjedištem u Veroni.
Istragom koju su proveli karabinjeri u Veneciji utvrđeno je da su tri javna zvaničnika bosanskohercegovačkog javnog naručitelja odnosno Autocesta Federacije BiH navodno poduzela koordinirane radnje kako bi osigurala ugovor za talijansku firmu.
Zvaničnici su osumnjičeni da su zamijenili komisiju za ocjenjivanje, preradili izvještaj o tehničkoj ocjeni i uputili firmu da prilagodi svoj finansijski prijedlog kako bi dobila najviši rang. To je navodno učinjeno u zamjenu za finansijske i druge beneficije.
U septembrun 2024. provedene su pretrage ureda i prostorija talijanskih osumnjičenika kako bi se prikupili dokazi.
U 2025. godini bliska saradnja s nadležnim pravosudnim tijelima i tijelima krivičnog progona Bosne i Hercegovine omogućila je dodatna saslušanja i druge istražne mjere u Sarajevu, u koordinaciji sa Državnom agencijom za istrage i zaštitu (SIPA).
Osumnjičeni iz BiH nedavno su obaviješteni o optužbama protiv njih i o njihovim procesnim pravima.
Mediji u BiH ranije su objavili kako su pod istragom sadašnji direktor Autocesta FBiH Denis Lasić, izvršni direktor Asmir Dževlan, Katica Vranjković, voditeljica službi za nabavke te konsultant Eldar Trhulj.
Lasić je potvrdio prošle sedmice kako je upoznat s istragom ali je ustvrdio kako je riječ o lažnim optužbama temeljenim na prijavi koju je podnio Elmedin Voloder, bivši direktor Autocesta FBIH koji sada iz sjenke upravlja firmom “Trasa” i koja se natjecala za nadzor nad gradnjom sporne dionice a taj je posao u konačnici dobila talijanska firma “Tehnical” nakon, kako je kazao Lasić, korekcija koje su uslijedile jer je u njihovoj prvobitnoj prijavi napravljena pogreška.
Kod procjene ponuda u Autocestama FBiH, kaže Lasić, opazili su da je firma “Tehnical” napravila računsku grešku od otprilike 500 hiljada eura.
”Oni su prvobitno bili drugorangirani s ponudom od 4,6 miliona eura, dok je prvorangirana bila firma PPG s 4,4 miliona.
Nakon korekcije budžetske greške, ‘Tehnical’ je postao prvorangirani. Takve računske provjere obavlja komisija pri Službi za međunarodne nabavke, u procesu u koji mi, kao uprava, nemamo nikakav direktan uvid”, kazao je Lasić dodajući kako su u Autocestama odlučni sprati ljagu sa svog imena i može garantovati da niko iz sadašnje uprave nije umiješan u navodnu korupciju.
Poslovanje Autocesta FBiH postalo je sporno ne samo zbog ove istrage nego i zbog revizorskog izvještaja za 2024. godinu koji je utvrdio kako je za više od 250 miliona eura narasla cijena gradnje nekih dionica na koridoru V c.
Lasić pak kaže kako su to dodatni troškovi akumulirani još od 2018. godine a da su cijene narasle zbog “kliznih skala” i pandemije.
Kazao je i kako se trenutno gradi 52 kilometra autoceste a gradnja još 80 kilometara je u pripremi. Do kraja godine očekuje se potpisivanje ugovora za gradnju tunela kroz planinu Prenj između Sarajeva i Mostara dugog 10 kilometara što bi trebalo potrajati šest godina pa se dovršetak cijele autoceste može očekivati iza 2030. godine.
Do sada je kroz BiH izgrađeno nešto više od 130 od 330 kilometara planirane autoceste a gradnja je počela prije gotovo 25 godina.
IZVOR: HINA







