“Kad biste sad pitali sto ljudi u Gradačcu, svi bi rekli: ‘Ja sam ga pogodio’”, kaže Bakir i nastavlja objašnjavati da je oklopni voz došao iz Modriče, a pratilo ga je sedam tenkova, dok je pješadija probila našu liniju i došla našim braniocima iza leđa. Sve na šta su naišli pobili su.

Gradačac je bio jedno od najtežih ratišta, jer trebalo je braniti liniju dugu 76 kilometara. Pošto su vidjeli šta se dešava u Hrvatskoj, a Gradačac je u mnogo čemu tradicionalno naslonjen na Hrvatsku, Gradačani su 1991. godine počeli pripremati odbranu. Još u to vrijeme bile su organizirane straže po rubnim mjestima. To su bili pripadnici Patriotske lige. Kada je formirana Teritorijalna odbrana, a kasnije i Armija RBiH, one su ušle njen sastav. Prvo je bila 107. brigada HVO Bosanska Posavina, zatim je ona preimenovana u 107. brigadu Armije RBiH, da bi od Predsjedništva RBiH dobila najveće ratno priznanje i u svoje ime dodala 107. viteška brigada.

Ne smije se zaboraviri doprinos odbrani Gradačca vojnika iz drugih gradova, kao što su Kalesija, Gračanica, Lukavac, Živinice i Vlasenica. Neki od tih vojnika život su izgubili upravo na linijama oko Gradačca.

No, presudan trenutak za odbranu Gradačca desio se na današnji dan prije 33 godine, kada je na samo četiri kilometra od Gradačca, u industrijskoj zoni, zaustavljen četnički oklopni voz.

Bakir Ahmetašević, ratni komandir čete 7. bataljona 107. viteške gradačačke brigade, ispričao nam je kako je voz bio naoružan topovima, mitraljezima, maljutkama… Vagoni su bili obloženi čelikom i gumom, tako da su se granate od njega samo odbijale. Dok ga jedna nije pogodila u točak i izbacila iz šina.

“Kad biste sad pitali sto ljudi u Gradačcu, svi bi rekli: ‘Ja sam ga pogodio’”, kaže Bakir i nastavlja objašnjavati da je oklopni voz došao iz Modriče, a pratilo ga je sedam tenkova, dok je pješadija probila našu liniju i došla našim braniocima iza leđa. Sve na šta su naišli pobili su.

U njivi pored voza odvijala se pješadijska bitka: četnici koji su pratili voz, prva linija naše odbrane i interventna jedinica koja je došla u ispomoć, sve se bilo pomiješalo. Pucaju iz voza prema našoj liniji na brdašcu iznad te njive, a naša artiljerija puca na voz. U toj općoj pucnjavi neko je voz pogodio u točak. Unutra je nastala panika. Lokomotiva koja je gurala voz pokušala ga je izvući, ali je samo škripao metal o metal, otkačili su nekoliko vagona i pobjegli.

“Vatrena moć voza bila je takva da, ne da gubiš glavu kad zapuca, nego gubiš i prst ako si ga u pogrešnom momentu isturio. Plus artiljerija i tenkovi iza njega. Cilj je bio da uđe u industrijsku zonu Gradačca i probije liniju, pa da njihove ostale jedinice mogu lakše ući u grad. U vozu su bili Martićevci, našli smo unutra njihovu ratnu zastavu. Voz je opsluživalo dvjestotinjak vojnika, to znamo na osnovu suhih dnevnih obroka nađenih unutra. Naša situacija bila je takva da je kod komandira čete u njegovom desnom džepu bila sva rezerva municije koju je imao za cijelu četu. Znao je da u magacinu više nema ništa, a i vojska je za to znala. Ono što smo našli u vozu za gradačačku brigadu bila je solidna popuna zaliha municijom i topovima. Mi smo njih kasnije s linija dozivali da nam pošalju još koji voz jer nam je i ovaj dobrodošao. Voz je imao i dva vagona na kojima su bile šine i pragovi; kad su nailazili na dio pruge koji nedostaje, vrlo brzo su to montirali. Nismo mi bili neuki, bilo je pruge koja je bila minirana, bilo je dijelova na kojima smo skinuli po deset-petnaest metara očekujući takve belaje, međutim, oni su imali jake izvidničke jedinice i pronašli su način da uđu s vozom”, priča Ahmetašević i dodaje: “Kada se sve završilo, u toj njivi, u kojoj se vodila pješadijska bitka, bilo je toliko leševa, njihovih i naših, da smo dva sata tražili brata jednog vojnika iz Gračanice. Moj zadatak bio je da vratim mrtve i žive, četnici su bili u ovim kućama preko puta, dvadesetak metara od voza, mogli su nas četvericu koji smo se prvi popeli na voz zubima uhvatiti, a kamoli pobiti. Ali su se oni bili pritajili jer su svoje mrtve izvlačili. Kad smo ustanovili gdje je ko, onda je opet nastala pucnjava.”

Bilo je to 22. oktobra 1992. godine i bio je to samo jedan od mnogih pokušaja zauzimanja Gradačca, kojeg je prije ovog napada znalo bombardirati po jedanaest aviona dnevno.

“Ovo je mala sredina. Pet gradova oko nas je palo. Sve su snage krenule na Gradačac. Tri su nas godine napadali, i dan i noć. Nisu mogli ući, namontirali su Karadžića kako pije kahvu na Kuli. Onda su ljudi iz Novog Sada i Beograda ulijetali na ničiju zemlju autima. Krenuli, kažu, u Brčko. Mi se udaramo, krvi do koljena, njihov reporter javlja da se borbe vode oko robne kuće. U nama se pojavio prkos. Vidjeli smo šta se našim komšijama desilo. Linija je bila tu na Begovini. A linija je bila takva da smo jedni od drugih bili udaljeni deset metara, sve smo jedni prema drugima kroz zemlju kopali, eto, za metar se borili. Mi smo već 1993. godine stasali u armiju, nije se pitalo šta imaš, traktor, ormar…, sve prodaji, kupuj oružje i municiju da se odbranimo. Kasnije ćemo kupovati ormare.”

U historiji odbrane od agresije ova bitka će ostati upamćena kao jedna od značjnijih u odbrani Bosne i Hercegovine od srpskog agresora.

Gradačačke novine (broj 10, 22.10.1994. godine) u povodu druge godišnjice zaustavljanja oklopnog voza objavile su tekst pod naslovom: Svi vozovi putuju, samo jedan stoji.  U tom tekstu Midhat Šećić Mitke, neposredni učesnik bitke i dobitnik najvećeg ratnog priznanja Zlatni ljliljan, kaže: „Tog jutra preuzeli smo smjenu na Begovini. Nedugo po dolasku na položaj čuo sam zvuk voza. Ostali su mi se smijali i našalili se rekavši: ‘Ma kakav voz, to idu tenkovi!’ Međutim, ubrzo je praga počela tući Begovinu – vjerovatno da ne čujemo voz. Istovremeno na Vidi II dejstvuju tenkovi. Emin Huskić, Cumba i ja krenuli smo na lijevu stranu 100 metara ispred linije. U dolini smo ugledali voz koji se još uvijek polako kretao… Otvorili smo vatru i tad je počela prava grmljavina“.

Danas će prigodnim programom i polaganjem cvijeća na centralnom spomen-obilježju u Gradskom parku, šehidskom mezarju u Mahmut Mahali i Križu u Ledenicama Donjim, spomen-obilježju ubijenoj djeci Gradačca te spomen-obilježju ispred Policijske stanice Gradačac i spomen-obilježju “Zlatnih ljiljana Gradačca”, spomen-obilježju u MZ Požarike, kao i grob ratnog komandanta 107. viteške brigade Ivana Mijačevića, građani Gradačca i zvanične delegacije odati zahvalnost i počast poginulim za odbranu Gradačca i Bosne i Hercegovine i obići poprište bitke za oklopni voz.

Odlukom Općinskog vijeća dan bitke za oklopni voz 22. oktobar obilježava se kao Dan Grada (Općine) Gradačac. Tim povodom danas će biti održana i Svečana sjednica Gradskog vijeća Gradačac, na kojoj će biti prezentovane dosadašnje aktivnosti i rad lokalne zajednice te prisjećanje na bitku za oklopni voz i dodijeljena gradska priznanja.