U posljednjih deset dana Ramazana, izabranici se povlače u džamije – radi potpunog uranjanja u tišinu, smisao i predanost islamu. Taj duhovni čin zove se i‘tikaf. Bez svakodnevnih ometanja, vrijeme se usporava, a pažnja okreće prema unutarnjem. Islamska tradicija Bošnjaka njeguje tradiciju i‘tikafa. Podsjećamo na instituciju i‘tikafa, koje su njegove vrste i zašto se neko svjesno odluči povući u svijetu koji sve više dobiva na ubrzanju.

I‘tikaf je duhovno povlačenje muslimana radi intenzivnog ibadeta, najčešće u posljednjih deset dana ramazana. Poslanik Muhammed, alejhis-selam, redovno je prakticirao i‘tikaf, povlačeći se u svoju džamiju kako bi se posvetio ibadetu, učenju Kur’ana i zikru. Taj sunnet živi i danas, i to u obliku u kojem se vjernici povlače u džamije, gdje borave u neprekidnom ibadetu od ikindije dvadesetog dana Ramazana, pa sve do akšama zadnjeg dana.

Za vrijeme i‘tikafa, osoba ne napušta džamiju osim zbog nužnih potreba poput abdesta, jela ili džume. Po običaju, imućniji članovi džemata donose iftare i sehure za one koji su u i‘tikafu, a ranije su te obroke koristili i tobdžije, zaduženi za paljenje topova i prangija u znak početka i kraja posta.

PRAKSA I‘TIKAFA U BOSNI I HERCEGOVINI

U mnogim mjestima gdje žive muslimani, i‘tikaf se provodi u lokalnim džamijama. Obično se u jednoj džamiji zatvara samo jedan mu‘tekif (osoba u i‘tikafu), ali u većim gradovima, kao što je Sarajevo, običaj je da se i‘tikaf obavlja u više džamija.

Praksa i‘tikafa u sarajevskoj Begovoj džamiji nalagala je da u njemu borave dva mu‘tekifa, ali obavlja se i u drugim džamijama. Neki vjernici ulaze u i‘tikaf potpuno dobrovoljno, bez formalne organizacije, oslanjajući se na vlastitu inicijativu i znanje, uz saglasnost nadležnih iz Islamske zajednice, i bez materijalne naknade.

VRSTE I‘TIKAFA

Postoje tri vrste i‘tikafa:

Sunneti-muekede i‘tikaf – To je najvažniji oblik i‘tikafa koji se praktikuje zadnjih deset dana Ramazana. Ako ga u jednom mjestu obavi makar jedna osoba, to se smatra ispunjenjem sunneta za cijelu zajednicu.

Mustehab i‘tikaf – Preporučeni i‘tikaf koji se može obavljati van Ramazana, bez određene dužine trajanja. Dovoljno je da osoba s nijjetom uđe u medžid i boravi u ibadetu, a do izlaska se smatra da je u i‘tikafu. Post nije nužan.

Vadžib i‘tikaf –i‘tikaf koji nastaje kao zavjet. Ako se osoba zavjetuje da će obaviti i‘tikaf ako joj se neka želja ostvari, ona to mora izvršiti. Postoji predaja da se hazreti Omer zavjetovao da će jednu noć provesti u i‘tikafu, a Poslanik mu je rekao: “Izvrši svoj zavjet” (Buhari). Zavjetni i‘tikaf nema strogo određeno mjesto ni vrijeme, ali mora trajati najmanje jedan dan, uz post i glasno izgovoren nijjet.

    ŠARTI (UVJETI) I‘TIKAFA

    Da bi i‘tikaf bio ispravan, osoba mora biti musliman dobrog morala, znati razlikovati dobro i zlo, te imati ispravan nijjet. I‘tikaf se obavlja u džamiji gdje se klanja sa džematom, i ne može se bez valjanog razloga napustiti.

    Žene mogu činiti i‘tikaf kod kuće, u posebnoj sobi, ili u prostoru džamije posebno određenom za njih. Za ulazak u i‘tikaf, žene trebaju dozvolu muža, a ako je dobiju, niko im to ne može zabraniti.

    Tokom i‘tikafa dozvoljeno je napuštati džamiju radi abdesta, nužde ili klanjanja džume u drugoj džamiji ako nije moguće u istoj. I‘tikaf prestaje ako osoba izgubi svijest ili mentalnu sposobnost.

    Za vrijeme i‘tikafa, osoba treba nositi čistu i mirisnu odjeću, govoriti lijepe riječi, učiti Kur’an, zikriti i kloniti se suvišnih razgovora. I‘tikaf je vrijeme kada se vjernik povlači od dunjalučkog svijeta i posvećuje se Allahu, tražeći duhovno čišćenje i približavanje Stvoritelju.