Kažu da će biti raspisan međunarodni tender za nabavku opreme za brojanje, ali je javna tajna da samo jedna firma, ista ona koja je prodala opremu za pilot-projekat na posljednjim lokalnim izborima, ima na lageru dovoljno opreme i da će ona jedina ispuniti tenderske uslove

Nakon što je prije dvije sedmice Visoki predstavnik nametnuo odluku kojom će se sredstvima Centralne banke BiH nabaviti oprema za brojanje glasova, Centralna izborna komisija donijelaje  odluku kojom usvaja plan za uvođenje specifičnih tehnologija u izborni proces Bosne i Hercegovine. Dakle, pare od bh. građana su osigurane, odluka je donesena, a ostaje još da se tehnologiju kupi, instalira, isproba i konačno primijeni.

Podsjetimo, Centralna izborna komisija Bosne i Hercegovine (CIK BiH) donijela je na jučerašnjoj sjednici više ključnih odluka kojima započinje realizacija višegodišnjeg projekta digitalizacije izbornog procesa u BiH. Odluke su donesene u skladu sa Izbornim zakonom BiH i nedavnom Odlukom Visokog predstavnika kojom su usvojene izmjene i dopune Zakona o finansiranju institucija BiH.

Riječ je o kapitalnom projektu koji se provodi u periodu 2025–2028. godina, a kojim se planira uvođenje specifičnih izbornih tehnologija s ciljem povećanja integriteta, efikasnosti i transparentnosti izbornog procesa u zemlji.

Na sjednici je, pored ostalog, usvojen Okvirni operativni plan za uvođenje specifičnih izbornih tehnologija, kao i Odluka o imenovanju projektnih timova koji će upravljati implementacijom projekta.

„Projektom se definira proces uvođenja tehnologija, uključujući vrste tehnologija, budžet, vremenski okvir, način međuinstitucionalne saradnje, mehanizme koordinacije i izvještavanja“, saopćeno je iz CIK-a.

Za 2025. godinu predviđena je javna nabavka uređaja za biometrijsku identifikaciju birača na biračkim mjestima, kao i nabavka optičkih skenera za automatsko prebrojavanje glasačkih listića. Također, planirano je i pribavljanje softverskih licenci za obje vrste uređaja te razvoj cjelovitog sistema za upravljanje identitetom i izborima.

Pogledamo li stvari s vedrije strane, ozbiljnih prepreka za modernizaciju izbornog procesa više nema. Sve zvuči jako lijepo – skeneri će naredne godine brojati glasove na 5.500 biračkih mjesta, niko više neće krasti glasove, a volja birača bit će u potpunosti ispoštovana (osim ako opet ne bude nametanja nekih izbornih promjena nakon što se sve pošteno prebroji).

Kada slušate Christiana Schmidta rekli biste da će sa skenerima u naš politički život ući neka nova, svježa demokratija, da će biti onemogućene nacionalne i entitetske blokade države, da niko više neće kršiti Ustav i za to biti nagrađen, da predsjednik jednog entiteta neće moći protjerivati evropske ministre itd.

A zapravo je riječ o jednom elektronskom mehanizmu koji će otežati sitnim prevarantima da ukradu poneki glas na izbornom mjestu i tako pomognu svom favoritu da se ugura u općinsko vijeće ili u skupštinu nekog malog kantona.

Jer, da se htjelo stati ukraj krupnim ribama, onda bi se i visoki predstavnik i izborna komisija ozbiljno pozabavili prošlim općim izborima kada je pod više nego sumnjivim okolnostima okončan izbor za predsjednika RS-a ili bi onemogućili da u većinski bošnjačkoj Srebrenici Srbi koji uopće ne žive u BiH izglasaju kandidata koji negira Genocid.

Umjesto toga, sve se svelo na tehniku.

A ni ova tehnička izmjena nije potpuno čista i jasna. U javnosti se već postavljaju pitanja kome će otići više od 100 miliona maraka za skenere i prateću opremu, ko će kontrolirati cijeli taj sistem – stručnjaci iz CIK-a (kojih nema dovoljno) ili firma koje će prodati skenere, te hoćemo li na svakom biračkom mjestu imati one koji će biti osposobljeni za rukovanje novom tehnikom, da li će se uporedo vršiti i ručno brojanje.

Po nezvaničnim informacijama do kojih smo došli, čini se da će biti raspisan međunarodni tender za nabavku navedene opreme za brojanje, ali je javna tajna da samo jedna firma, ista ona koja je prodala opremu za pilot-projekat na posljednjim lokalnim izborima, ima na lageru dovoljno opreme i da će ona jedina ispuniti tenderske uslove. Ide li se ovom forsiranom odlukom Visokog predstavnika naruku toj firmi i zbog čega? A u stotinu miliona može se naći barem toliko razloga.   

Zato nikako nije neumjesno pitanje zašto se od svih važnih stvari u Bosni i Hercegovini fokus stavlja samo na nabavku tehničke opreme. Nekoliko je mogućih odgovora – od toga da se na ovaj način vrši priprema za nametanje izmjena izbornog zakona kojima će se produbiti etnički princip ili da Schmidt ovim želi prikriti svoju nemoć da Ustav i demokratiju u BiH zaštiti od krupnih kabadahija poput Milorada Dodika i i njegovih sekundanata ili je prosto riječ o nečijem finansijskom interesu.