Državni parlamentarci Edin Ramić i Midhat Čaušević upozorili su da problem ne pogađa samo vozače, nego i cijeli sektor logistike. Prema njihovim riječima, od početka godine više od 2.500 kamiona iz BiH već je registrovano u Hrvatskoj. “Ne odlaze samo vozači, nego i kompletan kapital, jer domaća administracija ne nudi rješenja”

Bosna i Hercegovina je suočena s jednom od najvećih blokada cestovnog saobraćaja u posljednjim godinama. Više stotina kamiona zaustavljeno je na carinskim terminalima i glavnim putnim pravcima, a protesti prevoznika u organizaciji konzorcija “Logistika BiH” paralisali su značajan dio zemlje. Dok vozači traže rješenja za egzistencijalne probleme, politički vrh koristi situaciju za međusobne obračune.

Od ranih jutarnjih sati kolone kamiona zakrčile su prilaze većim gradskim središtima i graničnim prijelazima s Hrvatskom i Srbijom. Putnički promet odvijao se, kako navode iz BIHAMK-a, bez većih poteškoća, ali blokade teretnih vozila izazvale su višesatna zadržavanja širom zemlje.

Velibor Peulić, koordinator konzorcija “Logistika BiH”, poručio je da je protest “posljednje sredstvo” nakon što mjesecima nisu dobijali odgovore na zahtjeve upućene državnim i entitetskim institucijama. “Nadali smo se da neće doći do ovog dana, ali više nismo imali izbora”, rekao je Peulić.

Prevoznici su iznijeli četiri ključna zahtjeva:

Zaustavljanje hapšenja vozača u EU – i to na osnovu pogrešnog tumačenja ART sporazuma, najstarijeg dokumenta između BiH i EU. Prema Peuliću, Savezni sud Austrije već je potvrdio da su vozači iz BiH u pravu.

Povrat trošarina na gorivo – traže da BiH, poput ostalih evropskih država, omogući povrat od 50 posto. Premijeri oba entiteta već su dali saglasnost, ali nadležne komisije nisu postupile.

Smanjenje zadržavanja na granicama i carinama – koje u prosjeku traju i do 15 sati, pri čemu su, tvrde, prevoznici iz drugih država u povlaštenom položaju.

Izmjene pravilnika Ministarstva komunikacija i prometa BiH – kojim je, kako kažu, ministar Edin Forto propisao nepotrebne tehničke odredbe, dok su preskočeni ključni međunarodni standardi poput IRU certifikata.

Peulić je naglasio da u sektoru radi 47.000 ljudi, a da prevoznici akumuliraju oko četiri milijarde KM kapitala. “Zar vam nije čudno da ministar koji je zakazao press konferenciju nema vremena za 47.000 ljudi koji su u šest ujutro zaustavili transportne jedinice?”, upitao je Peulić.

Ministar komunikacija i prometa BiH Edin Forto (Naša stranka) odgovorio je da većina zahtjeva jeste riješena, dok je pitanje boravka vozača u EU stvar koja se može riješiti isključivo u Briselu. “Šengenski režim od 90 dana boravka u 180 dana ne može promijeniti nijedan ministar. To se može desiti samo kad BiH uđe u EU ili kroz regionalnu inicijativu”, rekao je Forto.

On je naveo da je od 17 zahtjeva prevoznika, 11 ispunjeno, pet djelimično započeto, a jedini neriješen ostaje šengenski boravak. Forto je istakao i da su vozači imali više sastanaka s njegovim ministarstvom nego s bilo kim drugim.

Politički vrh iskoristio je protest za međusobne optužbe. Milorad Dodik, predsjednik SNSD-a, fotografisao se s vozačima i poručio da je “za sve kriv ministar Forto”. Zatražio je njegovu ostavku, tvrdeći da su Forto, “političko Sarajevo” i delegacija EU odgovorni za stanje u transportnom sektoru.

S druge strane, prevoznici su odgovornost usmjerili i prema Dodikovim kadrovima. Posebno su prozvali Stašu Košarca, ministra vanjske trgovine i ekonomskih odnosa, zbog problema u izvozu i uvozu, kao i Zorana Tegeltiju, direktora Uprave za indirektno oporezivanje, čiji rad, kako kažu, dodatno usporava carinske procedure.

Sabina Ćudić, državna zastupnica Naše stranke, optužila je SDA i SNSD da stoje iza blokada. “Putevi i granični prijelazi blokirani su u režiji SNSD-a, uz nesebičnu podršku SDA. Važnije je SDA-u i SNSD-u dogovarati buduću vlast, nego riješiti problem 47.000 vozača”, poručila je Ćudić.

S druge strane, državni parlamentarci Edin Ramić i Midhat Čaušević upozorili su da problem ne pogađa samo vozače, nego i cijeli sektor logistike. Prema njihovim riječima, od početka godine više od 2.500 kamiona iz BiH već je registrovano u Hrvatskoj. “Ne odlaze samo vozači, nego i kompletan kapital, jer domaća administracija ne nudi rješenja”, kazao je Ramić.