Nico Paz s brojem 10 na leđima, Cesc Fàbregas na klupi, Thierry Henry u upravnom odboru, Michael Fassbender i Hugh Grant na tribinama, opušteno pijuckaju pivo

Pridjev koji se najbolje uklapa uz Calcio Como, klub koji je drugu godinu zaredom u Seriji A nakon 21 godinu odsustva, jeste nesumnjivo „nadrealan“. Mali lombardijski klub postao je nepredvidiva varijabla u ligi iscrpljenoj finansijski i osiromašenoj tehnički. Ovog su ljeta proveli raskošnu transfer-kampanju (probivši granicu od 100 miliona eura), dovodeći neke od najtalentovanijih mladih igrača Evrope: Jesus Rodriguez (19 godina, 25 miliona eura); Jayden Addai (20 godina, 14 miliona); Martin Baturina (22 godine, 25 miliona) i Jacobo Ramon (20 godina, 2,5 miliona)…

Na premijeri prvenstva Como je deklasirao Lazio, prikazujući fudbal gotovo svemirskog nivoa, da bi se zatim vratio na zemlju protiv Bologne prije reprezentativne pauze. Po kamenim uličicama centra već se šapuće zabranjena riječ: „Evropa“. A 2019, samo šest sezona ranije, bijelo-plavi su tonuli u Seriji D, iza sebe ostavljajući godine bankrota i grotesknih uprava. Tada su stigli „oni“.

Porodica Hartono iz Indonezije, predvođena braćom Michaelom i Robertom, u 84. i 85. godini života, preuzela je klub. Njihova poslovna grupa danas vrijedi gotovo 50 milijardi dolara, snaga bez presedana u Italiji i s rijetkim konkurentima čak i u Evropi. Bogatstvo su izgradili u jugoistočnoj Aziji na tržištu cigareta, a zatim proširili u razne sektore. Hartono danas posjeduju Bca – Bank Central Asia, najveću privatnu banku Indonezije, zatim elektronskog giganta Polytron i Sent Entertainment, multinacionalnu kompaniju za medije i zabavu preko koje kontrolišu i sam Como.

Hartono su postigli ono što su željeli: reflektori su upereni u Lario zahvaljujući podvizima tima pod Fàbregasovim vodstvom, koji izgleda poput niza bisera. Nico Paz, nevjerovatno zreo za dvadesetogodišnjaka, kao da lebdi iznad trave; Maxi Perrone (22), školovan kod Guardiole u Cityju, dirigira zajedno s profesorom Sergijem Robertom, jednim od španskih veterana koje je trener želio uz svoje mlade lavove; Jesus Rodriguez odmah pokazuje da posjeduje nešto posebno.

Kako je objasnio Mirwan Suwarso, predstavnik indonezijske porodice, cilj je „pretvoriti Como u prvu destinaciju sportskog turizma na svijetu“. I evo zašto je grupa koja bi mogla kupiti Chelsea ili Manchester United odlučila investirati u mali grad s nešto više od 80.000 stanovnika: ovdje je najpoznatije jezero na planeti. To je vrhunac tzv. „efekta Clooney“, globalne popularnosti započete prije više od dvadeset godina kada se holivudski glumac preselio u Laglio, 15 kilometara od Coma, ne propuštajući priliku da veliča ljepote Laria.

Godina 2024. završila se s 3,5 miliona dolazaka, uglavnom stranih turista, što je potvrdilo procvat brenda „Lago di Como“. To je turizam višeg segmenta, s velikom potrošačkom moći. Nije slučajno da je sektor u posljednjim godinama rastao za 40%: restorani, iznajmljivanje brodova i posebno luksuzni hoteli. Barbara Mazzali, lombardska ministrica turizma, na Hospitality Forumu 2025 najavila je otvaranje Ritz-Carltona (2026. u Bellagiu), Rafflesa (u Moltrasiju) i Editiona iz grupe Marriott (u Grianteu). Već postoje Passalacqua (Moltrasio), proglašen najboljim hotelom na svijetu 2023; povijesni Villa d’Este i Villa Serbelloni u Bellagiu; 2019. otvoren je Mandarin Oriental u Bleviju, dok je grupacija koja posjeduje Louis Vuitton kupila Castello di Urio od Opus Dei i sprema ga pretvoriti u hotel Belmond lanca. Milano je na manje od sat vremena, aerodromi su tu, a Švicarska još bliža.

Braća Hartono su shvatila priliku i, nakon što su spasili Como, počeli razvijati spoj sporta i turizma. Prvi rezultati su ohrabrujući: Amerikanci, Nijemci, Rusi, Englezi, Holanđani i Škoti u sve većem broju pune tribine starog Sinigaglia stadiona. Odmor na jezeru Como i utakmica, idealna kombinacija. Klub nudi luksuzni „pre-match hospitality“ u vili Carminati Resta, samo deset minuta pješice od stadiona: pjenušci i gurmanski meni uz obalu jezera, gotovo uvijek rasprodano.

Sljedeći korak je stadion. Sinigaglia nosi teret svojih skoro 100 godina: do sada je imao tek nužne radove obnove neophodne za Serie A, ali Hartono žele pravi dragulj. Projekat je povjeren arhitektonskom studiju Populous (autori novog Wembleya), s ciljem da spoji dvije potrebe: modernu kuću za klub i multifunkcionalni centar za grad, „koji će živjeti 365 dana godišnje, a ne samo 19 kada se igraju utakmice“, objasnio je Suwarso. Pod „živjeti“ misli se, jasno, na profit: trgovine, događaje, restorane. Predviđeni kapacitet: oko 15.000 mjesta, potpuno natkrivenih.

Lokacija stadiona je pod strogom arhitektonskom zaštitom jer je riječ o racionalističkom kontekstu kojem pripada i sam Sinigaglia: podignut po nalogu Mussolinija, posvećen veslačkom šampionu i heroju Prvog svjetskog rata Giuseppeu Sinigagliji, smješten je između Spomenika palim borcima i hangara aerokluba. Drugog augusta vlasnici su postigli važnu pobjedu nad italijanskom birokratijom: nadležna Služba zaštite kulturnih dobara odobrila je izmjene projekta, nakon što je prva verzija bila odbijena.

Još jedan sastojak recepta su VIP gosti. Svake sedmice Como u ložama ugosti velike filmske zvijezde: Keira Knightley, Adrien Brody, Jeff Goldblum, Terry Crews i Andrew Garfield samo su neka od imena.

Finansijska strategija kluba uključuje i plan da se lokalnom stanovništvu ponudi besplatan ulaz na južnu tribinu „u naredne tri godine“. Da strategija funkcioniše, pokazuje i online popularnost: klub koji je praktično tek nedavno promovisan već broji skoro milion pratilaca na Instagramu. Za poređenje, Hellas Verona (s gradom od 255.000 stanovnika i jednim osvojenim Scudettom) ima 319.000 pratilaca, dok Bologna (skoro 400.000 stanovnika i trofej Kupa Italije 2024/25) ima 617.000.

IZVOR: Panorama