U proteklim mjesecima, iz Izraela su počeli polaziti čarter letovi na kojima se nalaze desetine Palestinaca iz Gaze, jedna od najneobičnijih i najnetransparentnijih migracionih operacija u regiji. Letovi polaze s aerodroma Ramon, južno od Eilata, i završavaju u zemljama udaljenim hiljadama kilometara: Keniji, Južnoj Africi, Indoneziji, Maleziji. Putnici na početku čak ne znaju ni svoju krajnju destinaciju. Iza ove operacije, prema istrazi Haaretza, stoji organizacija Al-Majd, misteriozna struktura sa sjedištem na internetu, ali ne u stvarnosti
Na svojoj web-stranici Al-Majd se predstavlja kao humanitarna organizacija koja “pruža pomoć i spašavanje muslimanskim zajednicama u ratnim zonama”. No, pokazalo se da iza nje stoji Tomer Janar Lind, državljanin i Izraela i Estonije, osnivač više kompanija koje su u stvarnosti neaktivne ili registrovane na lažne adrese. Brojevi telefona na stranicama nepovezani su ili nepostojeći, a navodni uredi u Estoniji, Londonu i Kataru ne mogu se pronaći.
Najnoviji slučaj uključuje grupu od 153 Palestinca koji su iz Ramona odletjeli za Nairobi, a da nisu znali gdje će sletjeti. Tek nakon dolaska prevezeni su na drugi čarter let kompanije Lift, koji je sletio u Johannesburg. Tamo su južnoafričke vlasti zadržale putnike 12 sati u avionu, tvrdeći da nemaju ispravnu dokumentaciju, povratne karte ni pečate izlaska iz Izraela. Putnici su, među kojima je bilo i djece, naveli da tokom zadržavanja nisu dobili ni vodu ni hranu.
Nakon provjere, južnoafričke vlasti dopustile su im ulazak u zemlju. No, incident je otvorio ozbiljna pitanja: ko organizira put, ko profitira od njega, i zašto Palestinci ne znaju gdje putuju?
Palestinska ambasada u Pretoriji oštro je reagovala. U saopćenju su naveli da se radi o “neregistrovanoj i obmanjujućoj organizaciji koja iskorištava tragične uslove u Gazi, vara porodice i prikuplja novac, a zatim negira odgovornost kada nastanu problemi”. Palestinsko ministarstvo vanjskih poslova upozorilo je stanovnike Gaze da ne nasjedaju na “mreže trgovine ljudima, trgovce krvlju i agente prisilnog raseljavanja”.
Iza kulisa ovog sistema, prema istrazi Haaretza, stoji i Biro za dobrovoljnu emigraciju, specijalna struktura formirana unutar izraelskog Ministarstva odbrane. Formiran je prošle godine, kada je izraelski sigurnosni kabinet donio odluku da se olakšaju uslovi za Palestince koji žele napustiti Gazu. Al-Majd je, prema dokumentima, upravo kroz taj biro upućen izraelskoj vojnoj administraciji COGAT-u, koja koordinira prelazak Gaze i Izraela.
O radu biroa se praktično ništa ne zna. Vodi ga zvaničnik Ministarstva odbrane Jakov Blitstein, ali njegova stvarna ovlaštenja i ciljevi ostaju nejasni.
Al-Majd tvrdi da postoji od 2010. godine i da ima urede u Istočnom Jerusalemu. Haaretz je otkrio da takva organizacija nije registrovana ni u Njemačkoj, ni u Izraelu, niti bilo gdje drugo. Njihova web-stranica napravljena je tek u februaru ove godine. Linkovi na društvene mreže ne vode nikuda. Tvrdnje o humanitarnim aktivnostima u Turskoj i Siriji ne mogu se provjeriti.
Na stranici se nalaze imena dva navodna “projekt-menadžera”: Adnan iz Jerusalema i Muayad iz Gaze. O prvom nema nikakvih tragova na internetu. Muayad je na Instagramu objavio fotografiju kako napušta Gazu avionom, poručivši: “Napustio sam zemlju rata i gladi i neću se vratiti.”
Stara verzija stranice Al-Majda sadržavala je logo estonske kompanije Talent Globus. Ta firma je, prema dokumentima Estonskog registra, osnovana prošle godine od strane Tomera Janara Linda. Četiri firme koje je ranije osnovao u Velikoj Britaniji više nisu aktivne. Njegov LinkedIn profil navodi da “pomaže Palestincima u Gazi”, a nedavno je registrirao novu konsultantsku firmu u Dubaiju, opet s netačnim brojem telefona.
U telefonskom razgovoru s Haaretzom, Lind nije negirao da stoji iza operacija odlaska Palestinaca, ali je odbio objasniti ko ih finansira ili organizira: “Ne želim komentarisati u ovoj fazi, možda kasnije”, rekao je.
Prema svjedočenjima putnika i dokumentima do kojih je došao Haaretz, proces započinje tako što zainteresirani Palestinci ispunjavaju formular na stranici Al-Majda. Nakon što im stigne početno odobrenje, organizacija ih upućuje da uplate između 1.500 i 2.700 dolara. Tek nakon izvršene uplate uključuju ih u posebnu WhatsApp grupu, koja postaje jedini kanal komunikacije i preko koje se šalju sve daljnje instrukcije. Večer uoči polaska, putnici dobivaju preciznu lokaciju na kojoj treba da se pojave u Gazi, odakle ih preuzimaju autobusi i prevoze do prijelaza Kerem Šalom. Nakon izraelskih sigurnosnih provjera, kolona se upućuje prema aerodromu Ramon, gdje putnici ulaze u avion, često pod pratnjom osoba koje nose majice s logom Al-Majda.
Prvi ovakav transport dogodio se 27. maja, kada je grupa od 57 Palestinaca odletjela čarter letom Fly Lili preko Budimpešte prema Indoneziji i Maleziji. Druga, mnogo veća grupa od 150 ljudi, napustila je Gazu 27. oktobra, putujući rutom preko Eilata i Nairobija do Johannesburga.
Putnici su kasnije na društvenim mrežama dijelili fotografije i videosnimke putovanja, uključujući trenutak napuštanja Gaze.
Ponovni mandat Donalda Trumpa u Bijeloj kući otvorio je pitanje “dobrovoljnog preseljenja Palestinaca”. Trump je predlagao izmještanje stanovništva Gaze u “prostore gdje mogu živjeti bez nasilja”. Na zajedničkoj konferenciji s Netanyahuom u februaru, američki predsjednik izjavio je da će SAD “preuzeti Gazu” i pretvoriti je u “Rivieru”, dok bi Palestinci bili premješteni u “prekrasno područje malo dalje”.
Izraelsko političko rukovodstvo prihvatilo je koncept, koji se danas neformalno naziva “Trumpov plan”. Od tada, prema sigurnosnim izvorima, izraelska služba Shin Bet drastično je smanjila broj odbijenih zahtjeva Palestinaca za izlazak iz Gaze.
Rumunska Fly Yo potvrdila je da je letove obavila, ali tvrdi da nikada nije sarađivala s Al-Majdom već s izraelskim turističkim agentom koji je rezervisao čarter. Global Airways iz Južne Afrike navodi da je čarter rezervisala agencija Kibris Turkish Airline, o kojoj ranije ništa nisu znali.
A izraelsko Ministarstvo odbrane? Odbilo je dati bilo kakav komentar.
IZVOR: Haaretz









