ReTuna je osnovana 2015. godine kao dio strategije Eskilstune za klimu i smanjenje otpada. Izgrađen uz gradski centar za reciklažu, uključuje namjensko mjesto za odlaganje pod nazivom The Return, gdje stanovnici doniraju neželjene predmete. Oni se sortiraju i distribuiraju trgovcima u tržnom centru, stvarajući jeftin cirkularni sistem s malo otpada.

Ulazak u švedski trgovački centar ReTuna u Eskilstuni potpuno je drugačije iskustvo u odnosu na uobičajene tržne centre – ReTuna je prvi tržni centar na svijetu koji prodaje samo polovne i prenamijenjene predmete.

Tržni centar odmah djeluje vrlo drugačije od pretrpanih dobrotvornih trgovina ili vintage butika koje većina nas povezuje s polovnom robom. U prodaji je širok asortiman proizvoda – moda, sportska oprema, kućanski predmeti, dječje igračke, antikviteti – pa čak i Ikea trgovina rabljenim i popravljenim namještajem.

Ovo nije samo maloprodajni prostor. To je eksperiment kružne potrošnje koji vodi općina, gdje je sve što se prodaje donirano od strane javnosti.

ReTuna je osnovana 2015. godine kao dio strategije Eskilstune za klimu i smanjenje otpada. Izgrađen uz gradski centar za reciklažu, uključuje namjensko mjesto za odlaganje pod nazivom The Return, gdje stanovnici doniraju neželjene predmete. Oni se sortiraju i distribuiraju trgovcima u tržnom centru, stvarajući jeftin cirkularni sistem s malo otpada.

Model je moguć samo zahvaljujući javnom finansiranju i podršci lokalne samouprave – podsjetnik je da cirkularne inovacije često zahtijevaju strukturna ulaganja, a ne samo dobru volju potrošača.

Međutim, ono što ReTunu čini tako prepoznatljivom nije samo njen inventar, već i njena atmosfera. Potrošači je opisuju kao „pristupačnu“, „uređenu“ i „praktčnu“. Raspored i izlozi proizvoda u tržnom centru odražavaju konvencionalne maloprodajne prostore, čineći kupovinu polovne robe elegantnom i ugodnom.

Jedan menadžer trgovine rekao je da kupci često brkaju polovne artikle s novima, što svjedoči o tome kako se modnost i dizajn koriste kako bi ponovna upotreba bila privlačna bez povećanja troškova. U ReTuni, čisto i mirno okruženje pomaže da etička potrošnja bude poželjna i emocionalno nagrađujuća. Kao što je jedan kupac rekao: „Nije samo etično, lijepo je.“

Trgovci koriste jeftine zalihe i infrastrukturu kako bi stvorili vizualno privlačne trgovine. Rezultat je ugodno iskustvo kupovine koje dovodi u pitanje stigmu polovne robe. Dok pristupačnost i ekološke vrijednosti ostaju ključne, ReTuna također redefinira kako održiva maloprodaja može izgledati i osjećati se.

Interes potrošača za „polovnu“ modu se ubrzava, a tržište polovne robe raste 2,7 puta brže od šireg tržišta odjeće, prema jednom nedavnom izvještaju industrije. Globalno se predviđa da će do 2029. godine dostići 367 milijardi američkih dolara .

I ne raste samo polovna moda. Još jedan izvještaj o istraživanju tržišta predviđa da će šire tržište polovnih proizvoda dostići 1,04 biliona američkih dolara do 2035. godine, rastući složenom godišnjom stopom od 17,2%.

U istraživanju YouGova koje je obuhvatilo 17 tržišta, 43% kupaca polovnih proizvoda preferiralo je kupovinu u prodavnicama, u poređenju sa 39% koji su preferirali kupovinu online (19% je bilo neodlučno). ReTuna je dio ove promjene – ne kao izuzetak, već uvid u ono što bi mainstream maloprodaja mogla postati.

Ovaj pionirski švedski tržni centar ove godine je napunio deset godina. Izrastao je od inicijative lokalne samouprave do međunarodno priznatog modela kružne maloprodaje. Uspjeh tržnog centra pokazuje da kupovina polovnih proizvoda ne mora da se osjeća kao kompromis – može biti elegantna, praktična i društveno značajna.

Kružna maloprodaja nije samo o tome šta kupujemo, već kako i gdje to kupujemo. ReTuna pokazuje da se uz pravu infrastrukturu, dizajn i javnu podršku, održiva potrošnja može ugraditi u svakodnevni život – ne kao obaveza, već kao korisno iskustvo.