S obzirom na to da svake godine na društvenim mrežama čitamo kako je hadž preskup, da bi morao biti jeftiniji, pristupačniji itd., osvrnimo se malo u prošlost da vidimo kako se nekada u ta davna vremena obavljao hadž – ko je išao na hadž, koliko je putovanje koštalo, koliko je trajalo. Učeći iz povijesti sigurno će biti jednostavnije shvatiti sadašnjost.

Ured za hadž i umru Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini objavio je da cijena hadža za 2026. / 1447. godinu iznosi 14.250,00 KM. Uplate se mogu izvršiti od 3. do 24. novembra 2025. godine.

S obzirom na to da svake godine na društvenim mrežama čitamo kako je hadž preskup, da bi morao biti jeftiniji, pristupačniji itd., osvrnimo se malo u prošlost da vidimo kako se nekada u ta davna vremena obavljao hadž – ko je išao na hadž, koliko je putovanje koštalo, koliko je trajalo. Učeći iz povijesti sigurno će biti jednostavnije shvatiti sadašnjost.

Kako navodi Aladin Husić u knjizi “Hadž iz Bosne za vrijeme osmanske vladavine”, prvi spomeni hadžija dosta su rani, ali isuviše neodređeni da bismo na osnovu njih mogli reći išta određenije i bez nagađanja o njihovom porijeklu, vremenu i uvjetima obavljanja hodočašća. Prvi trag  u tom smislu predstavlja prisustvo nekog hadži Mehmeda među posadnicima Hodidjeda, a već  1477.  na vakufnami bosanskog sandžakbega Ajas-bega nalazimo imena manjeg broja svjedoka koji su ne samo prve hadžije već, vjerovatno, i među prvim muslimanima u Bosni.

Vijesti o hadžijama u Bosni  konsolidiraju  se  tek  u  prvoj  polovini  16.  stoljeća:  u  sedamnaest  sarajevskih  mahala nalazimo imena 36 hadžija. Nije poznato ništa o njihovom porijeklu, okolnostima i vremenu putovanja u Arabiju. Značajne podatke uz spominjanje  njihovih  imena  predstavljaju  zanimanja  koja  nam  kazuju  nešto  o  njihovom društvenom statusu. Među njima nalazimo trgovce, oslobođene robove, imame, mujezine, zanatlije. Zanimljiv fenomen predstavljaju, svakako, prvi muslimani koji odlaze na hadž, usto i kao mlađi ljudi, kao dio vjerske inicijacije, što se naizgled kosi s ustaljenim predodžbama u vezi s hodočašćem, a to su zrelost i materijalna osposobljenost hodočasnika. Oba ova  „preduvjeta“  vežu  se  za  srednje  ili  starije  životno  doba.  

Analizirajući  broj  hadžija  u  Sarajevu,  Husić  navodi  da  se  njihov  broj  do  kraja 16. stoljeća popeo na 220, što je u odnosu na ukupan broj domaćinstava oko 5%. Iako je društvena struktura hodočasnika raznolika, ipak je moguće uočiti određene obrasce. Mnogi od hodočasnika koji su krajem 16. stoljeća živjeli  u  Sarajevu  nesumnjivo  su  pripadali  višim  društvenim  staležima  jer  njihova  imena  nalazimo  i  među  osnivačima  37  sarajevskih  mahala.  

Na osnovu dokumenata o zavještanju novca  s  ciljem  obavljanja  hadža, Husić  donosi  dosta  dobro  razrađenu  sliku  neophodnih  materijalnih  sredstava  potrebnih  za  hadž.  Svakako  da  odstupanja može i mora nužno biti jer je riječ o dosta velikom vremenskom okviru u  kojem  su  ekonomske  prilike  kao  i  sama  vrijednost  novca  i  imovine  dosta  varirale. Da bi tadašnje vrijednosti u grošima ili akčama približio čitaocima, Husić  je  cijenu  hadža  prikazao  poredeći  je  s  vrijednošću  stoke  u  to  vrijeme:  tako  saznajemo  da  je  za  novac  potreban  za  obavljanje  hadža  sredinom  16.  stoljeća  bilo  moguće  kupiti  između  25  i  40  grla  krupne  i  100  do  150  grla  sitne  stoke.  Ako uzmemo da je danas cijena krave između 4.000 i 6.000 maraka, zaključak je da je sredinom 16. stoljeća za odlazak na hadž trebalo izdvojiti između 100.000 i 160.000 maraka, minimalno.

Za  rekonstrukciju  troškova  hadža  značajan  je  primjer  i  nekog  sejida  hadži  Mehmed-age Zildžića,  koji  je  1803.  zavještao  1.200  groša  radi  bedel-hadža. U ostavinskoj raspravi iza preminulog, koji je umro u Istanbulu, vrijednost njegove kuće u Vekil-hardžovoj mahali, u kojoj je stanovao, procijenjena je na hiljadu groša, a dućan u najužem dijelu čaršije oko Kolobare i Brusa bezistana na iznos od 300 do 500 groša. Iz njegovog primjera jasno vidimo da je trošak odlaska na hadž bio veći od vrijednosti jedne kuće u Sarajevu, ili dva do tri dućana u samoj čaršiji.

Tek u svjetlu ovih podataka  možemo  realnije  sagledati  veličinu  žrtve  i  u  materijalnom  smislu  koju  su  hadžije  podnosile  da  bi  obavile  petu  islamsku  dužnost  u  tim  vremenima.  Kad  tome  dodamo  potrebno  vrijeme  odsustvovanja  iz  doma,  sva  iskušenja  i  opasnosti  koji  su  ih  vrebali  na  putu,  jasno  je  da  je  hodočašće  bilo  istinski  poduhvat koji su uspješno obavljali samo malobrojni sretnici.

Vrijeme  potrebno  za  obavljanje  hadža  je  zavisilo,  svakako,  od  načina putovanja kao i od toga kojim su putem hadžije išle. Tu nalazimo zanimljivo šarenilo:  dok  su  neki  hodočasnici  u  Arabiju  odlazili  isključivo  kopnenim  putevima,  drugi  su  putovali  kopnom  i  morem,  o  čemu  u  nekoliko  slučajeva  nalazimo  vrlo  detaljne  zapise  u  kojima  se  opisuje  svaka  stanica  na  putu  do  Meke,  navodeći  pravac  kretanja  i  vrijeme  potrebno  za  dolazak  od  jedne  stanice  do  druge.  

Hasan  Kafija  Pruščak,  naprimjer,  1592.  godine  spominje  kopneni put koji je vodio preko Istanbula, Damaska, Jerusalema sve do Meke i Medine. Iako je samo putovanje moglo trajati znatno kraće, oko tri mjeseca,  iz  zabilježenih  podataka  zaključujemo  da  je  putovanje  na  hadž  obično trajalo godinu dana. Kako je to za mnoge ljude bilo vjerovatno jedino putovanje  izvan  domovine  koje  poduzimaju  za  života,  nije  bilo  mjesta  za  žurbu  ni  u  odlasku  ni  u  povratku.  O  tome  zorno  govore  višednevna,  a  ponekad  i  višemjesečna  zadržavanja  na  putu,  i  to  najčešće  u  glavnim  centrima  trgovine  i  nauke  u  takozvanim  središnjim  muslimanskim  zemljama:  Istanbulu,  Damasku, Bagdadu, Jerusalemu i Kairu.

Glavne pomorske poveznice bile su gradovi: Solun, Istanbul, Kairo i Džeda. Rjeđe se spominju putovanja na  zapad  preko  Drniša  do  Šibenika,  ili  Dubrovnika  i  Venecije  prema  Kairu  i  dalje.